כל מה שרציתם לדעת על צילומי שיניים

למה צריך לעשות צילום שיניים?

הפה שלנו פעיל לאורך כל שעות היממה – באופן יזום ורצוני הוא מדבר, שר, לוגם ולועס. אבל "תפקידו" איננו מסתיים בפעולות הרצוניות שלנו, מכיוון שיש לו גם רמת פעילות נוספת שאיננה בשליטתנו. ברמה הזו, באופן לא-רצוני, הוא מייצר רוק באמצעות בלוטות הרוק הממוקמות בו, צובר רובד של פלאק, אבן שן, נקודות עששת וכד'. כך שאמנם, אנחנו מצחצחים שיניים בקפידה, הולכים לבדיקה תקופתית אצל הרופא ואפילו לא מדלגים על ניקוי אבן השן אצל השיננית, אבל, למרות כל אלה, עדיין עלולים הפה, החניכיים, השיניים והלסת שלנו להעמיד אותנו באתגרים שאינם צפויים. חלק מהאתגרים הללו הם גלויים ונראים לעין (למשל, חור בשן) ואילו אחרים גלויים בהרבה פחות. כאן, מגיע לעזרת רופא השיניים המטפל צילום השיניים, על סוגיו השונים.

אז מה זה בעצם צילום שינים?

כיום, בזכות התפתחות הטכנולוגיות השונות, ישנם מספר סוגים עיקריים של צילומים המשמשים את רופאי השיניים לשם אבחון הבעיה, או לצורך הכנת תוכנית טיפול לטיפולים מורכבים יותר, כהשתלות שיניים, שחזורים ושיקומים למיניהם, הקצאת שורשים וכן הלאה. צילום שיניים מבוצע באמצעות רנטגן ומטרתו להעניק לרופא המטפל את מירב המידע המדויק והעדכני על מצב פיו של המטופל. צילום הרנטגן נוצר על ידי העברת קרינת הרנטגן דרך האזור הנבדק וקליטתו בסרט הצילום או בחיישן הדיגיטלי הממוקם בעברו השני של האזור המצולם. כיום, עם התפתחות הטכנולוגיה, צילומי שיניים דיגיטליים הפכו לאמצעי צילום נפוץ, בעיקר בשל יתרונותיהם על צילומי השיניים הרגילים (האנלוגיים) – זמן ביצועם קצר יותר ורמות הקרינה הינן נמוכות יותר. קיימים כיום מספר סוגי צילום שיניים ברנטגן, כשכל אחד מהם מתאים לצרכי אבחון מצבים אחרים. לאחר ביקור במרפאת השיניים, תופנו, בד"כ, לאחד מסוגי הצילום הבאים:

צילום נשךהצילום השכיח והבסיסי ביותר הנדרש לצורך אבחון. מטרתו היא בעיקר זיהוי מוקדי עששת באזורים נסתרים בפה, כנקודת ההשקה של שתי שיניים קרובות. הבדיקה כוללת שניים עד ארבעה צילומים הממוקדים באזור הטוחנות האחוריות. במהלך צילום נשך, תתבקשו להדק את הלסתות האחת מול השנייה, כאשר החיישן ממוקם במקביל לשיניכם הטוחנות בכל אחד מהצדדים.

צילום סטטוס / צילום סטטוס מקביליות – סדרת צילומי שיניים המורכבת מ-14-20 צילומים, המאפשרת תמונה כוללת ובה מופיעות כל אחת מהשיניים בפה ברמת דיוק ופירוט גבוהה. הפניות לצילומים מסוג זה ניתנות כשלב המקדים, לפני או במהלך גיבושה של תוכנית טיפול שיקומית מקיפה, אשר כוללת טיפולים מורכבים כשחזורים שונים, טיפולי שורש וטיפולי חניכיים.

צילום שיניים פנורמי – צילום פנורמי מבוסס על טכניקת צילום שונה במעט מהצילומים השונים. במהלך צילום מסוג זה, מכשיר הצילום סובב את ראשו של המטופל המצולם במשך מספר שניות. התמונה המתקבלת כתוצאה מכך, כוללת את הלסתות, מערות האף ומבנים נוספים.

הדמיות  CT (או טומוגרפיה)– יוצרת מסדרת צילומי רנטגן מודל ממוחשב ומדויק של הלסתות. במרבית המקרים, הפניה לצילום כזה תינתן תתבצע על ידי כירורג פה ולסת, כשהיא משמשת לצורך אבחון פתולוגיות או כאמצעי בחינת מצב לפני ביצוע ניתוח.

מיפוי בלוטות הרוק ו-MRI – שתי שיטות נוספות שאינן כרוכות בחשיפה לקרינה ועוסקות ברקמות הרכות (לא שיניים או עצמות, אלא הלשון או השרירים, למשל). לרוב, הפניה לבדיקות אלה תינתן כחלק מתהליכי אבחון גידולים ומחלות נוספות הקשורות בחלל הפה.

לסיכום

אם אתם צריכים לבצע צילום שיניים גשו לאחד מסניפי אור השן הפזורים בארץ. למציאת הסניף הקרוב אליך לחץ ותקבלו את הסל הטוב, המשתלם והבטוח ביותר שאפשר לקבל.

במקצועיות, מסירות ובמחירים ללא תחרות.

 

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן