בריאות הפה והשניים לנשים בזמן הריון

בשעה טובה ! את בהריון !

בתקופה רגישה ומיוחדת זו, כל גופך עובר שינויים, בהשפעת ההורמונים המופרשים. בין יתר השינויים שמתרחשים בגופך, גם אזור הפה והשיניים מושפע. מצד אחד, נשים הרות מדווחות על רגישות בחניכיים, ועל תחושה ש"השיניים מתפוררות", אך מצד שני קיים פחד גדול (ולא מוצדק) לגשת אל רופא השיניים לבדיקה וטיפול. כך, בעיות קטנות שהיו יכולות להיפתר בהקדם, נגררות ונמשכות, והופכות ליותר ויותר חמורות.

נשים רבות בהריון סובלות מחניכיים רגישות, נפוחות ולעיתים אף מדממות. החשש העיקרי הוא שחיידקים ומזהמים אחרים יחדרו דרך החניכיים הפגועות, ומשם אל זרם הדם. גורמי זיהום אלו עלולים לפגוע בעובר, ואף לגרום ללידות מוקדמות!

דוגמא אחרת היא בחילות והקאות, אשר יוצרים סביבה חומצית בפה. החומצה תפורר את השיניים (אל תאשימו את העובר – הוא חף מפשע…). גורם נוסף לעליית החומציות בפה הוא החשק המוגבר לזלילות בלתי מבוקרות, ביום ובלילה, ללא צחצוח שיניים אחרי. הבעיה מחמירה במיוחד בקרב נשים אשר סובלות ממצבי-רוח משתנים ולעיתים מדיכאונות, ומזניחות את בריאותן באופן כללי, ובפרט את בריאות השיניים.

אם כן, בהריון השיניים והחניכיים נמצאות בסיכון גבוה מהרגיל, והחשש הגדול הוא מזיהומים שעלולים לפגוע בהריון עצמו. לכן דווקא בהריון יש חשיבות עליונה לשמירה על בריאות הפה והחניכיים, למענך ולמען העובר שלך.

הטעויות הנפוצות בקרב נשים הרות הן: 

טעות א': ההריון מקלקל את השיניים, כי הסידן "נלקח" לבניית עצמות העובר: לא נכון !!!

העובר אינו אשם… לפחות לא באופן ישיר. באופן חד משמעי הוכח כי הסידן שדרוש לבניית עצמות העובר אינו נלקח משיני האם, אלא מהעצמות שלה. אבל אם את מקיאה הרבה, ו/או אוכלת יותר מהרגיל, החומציות בפה כן מזיקה לשיניים – אך אל תצחצחי שיניים אחרי כל הקאה, כיוון שלמעשה תחדירי את החומצה עמוק יותר אל השן, ותגרמי להתפוררותה, כמו גם לשפשוף יתר ושחיקה מיותרת של השיניים. מומלץ לאחר כל הקאה להשתמש בשטיפות פה המכילות פלואוריד. הפלואוריד ינטרל את החומציות ואת החיידקים, יחזק את השיניים וירענן את הפה. מומלץ גם להשתמש בחוט דנטלי, ולעבור למברשת קטנה ועדינה. אפשר גם ללעוס מסטיק ללא סוכר למשך מספר דקות. כמו כן זלילות מרובות ונטייה למאכלים ומשקאות חומציים ו/או מתוקים מגבירה את החומציות בפה ואת התפוררות השיניים, ולכן מומלץ לאכול דברים שאינם מכילים חומצה ואינם מכילים סוכר (תזונה בריאה מורכבת למשל מדברי חלב וגבינות, מים, פלפלים, גזרים, תפוחי עץ, אורז, תפו"א וכו'). אם הינך סובלת גם מדלקת חניכיים, ולא מצחצחת טוב, הדבר עלול להביא גם לדלקות חניכיים וגם לחורים (עששת) מרובים, וחבל.

טעות ב':  אסור לעבור טיפולי שיניים וצילומים תוך כדי ההריון לא נכון !!!

ניתן גם לקרוא על זה במאמר צילומי שיניים לנשים בהיריון

חובה להיבדק תוך כדי ההריון, לבצע הסרת אבנית ולטפל בכאבים ובחורים ע"י סתימות / טיפולי שורש וכו'.

בעיות חניכיים: חשוב מאוד לבצע הסרת אבנית בתדירות גבוהה מהרגיל – הסרת האבנית אינה מזיקה כלל לשן או לחניכים, גם אם מבצעים אותה בתדירות גבוהה, ולכן למטופלות שלי אני ממליץ להסיר אבנית בכל טרימסטר, דהיינו כל 2-3 חודשים. זאת כיוון שבדומה לכל הגוף, גם החניכיים עוברות שינויים הורמונליים בהריון, ובדרך כלל נהיות נפוחות יותר, רגישות יותר ומדממות יותר. במצב כזה קשה לצחצח נכון, ותתכן עששת (חורים) יותר מהרגיל, וריח רע מהפה. קיים גם קשר בין דלקות חניכיים ושכיחות גבוהה יותר של לידות מוקדמות ולפגים (פי 7-10 מהרגיל!), וכן לתוחלת חיים קצרה בכ-4 שנים והופעה והחמרה של מחלות אחרות כלליות.

חורים בשיניים וכאבים: כאמור, שיניים עלולות להיפגע בהריון בגלל חוסר מודעות וחומציות בפה. טעות היא לחכות לסיום ההריון, כיוון שחור בשן יתפתח במהירות גדולה הרבה יותר בהריון בגלל החומציות הגדולה בפה – הנזק גדול ומיותר. כאשר יתחילו כאבים מהשן שנרקבת, משתחררים הורמונים מהמוח (פרוסטה-גלנדינים) שבין היתר גם גורמים לכיווצי הרחם ולעיתים לתחילת לידה! כמו כן בכל שן שנרקבת יש סכנת זיהום ואבצס שעלול להזדהם. רופא שיניים מיומן יוכל להתאים לך כדורים נגד כאבים ובמקרה הצורך אף סוגים שונים של אנטיביוטיקות שאינן פוגעות בעובר. לכן למעשה הימנעות מטיפולי שיניים בהריון עלולה להזיק להריון התקין וכן לגרום לריבוי דלקות חניכיים ולבעיות שיניים.

טיפולים מומלצים: אין כל בעיה לעבור הסרת אבנית, סתימות, טיפולי שורש ואפילו עקירות בזמן הריון. המגבלה היחידה היא התנוחה שבה תוכלי לשכב על הכיסא מבלי שיכאב לך הגב… אך אם את מנסה להכנס להריון, עדיף להגיע לביקורת מקיפה אצל רופא השיניים לפני תחילת ההריון, ולסיים את כל הטיפולים בהקדם. בכל מקרה, מומלץ לא להתחיל טיפולי שיניים גדולים בהריון, ומומלץ לא לבצע שתלים, כתרים או גשרים (אם אין ברירה – זמניים בלבד). במקרה הצורך, גם עקירות רגילות אפילו עקירות כירורגיות אינן מהוות בעייה מיוחדת.

לגבי הזריקה: נשים רבות חוששות שהזריקה תזיק לעובר, אך למעשה אין בעיה כלל להשתמש בזריקות – האפקט הוא מקומי בלבד. לגבי אדרנלין – דווקא הזריקות שמכילות אדרנלין הן בטוחות יותר לאשה בהריון.

לגבי צילומי רנטגן: ההמלצה היא לא להתחיל סדרת צילומים בכל הפה ולתכנן טיפול נרחב, אלא לצלם רק במקרה הצורך לאבחנה מדויקת. אין סכנה לעובר בצילום שיניים אבחנתי (נשך ו/או פרי-אפיקלי בדר"כ) – כמובן בתנאי שהאם מכוסה סינר עופרת. הקרינה מאוד ממוקדת ורק שטח קטן מאוד באזור הפה עובר צילום(תוכלו לקרוא על כך במאמר נפרד).  לעומת זאת, חוסר טיפול עלול לסכן את בריאות האם ואת בריאות העובר, מעבר להתדרדרות במצב השן. אם הרופא המטפל הפנה אתכם לביצוע צילום שיניים, חשוב לבדוק כי המכון הינו מקצועי ובעל ניסיון מחזיק במכונות צילום חדישות ומתוחזקות ובעלות קרינה ברמה נמוכה ,וברישיון משרד הבריאות. רשת אור השן ידועה בקרינה המזערית בזכות המכשירים המתקדמים שלה וברמת הסטריליות הגבוה בארץ בתחום צילומי השיניים.

לאחר ההריון בדר"כ המצב נרגע, והחניכיים בדר"כ חוזרות למצבן הטבעי, אלא אם כן הן ניזוקו בהריון מדלקות חמורות. השיניים לעולם לא צומחות מחדש, ולכן המתנה של 9 חודשי ההריון + מספר חודשים להתאוששות אחרי הלידה, מהווים לפחות שנה שבה למעשה בריאות השיניים היא "חור שחור", תרתי משמע…

חשוב לזכור, שאם לדוגמא קיים חור קטן, שכרגע אינו כואב ולא מגלים אותו, או שלא מגיעים לטיפול בהקדם, במשך הזמן החור יגדל, יעמיק ויכאיב, עד שיתעורר צורך בטיפול שורש, ואולי מבנה וכתר. לפעמים ההרס הוא כ"כ גדול, עד אשר יש צורך לעקור את השן! כך, במקום טיפול קליל ומהיר (וזול), עלולים להגיע לטיפול ממושך ומכאיב (גם בפה וגם בכיס…). ההרס מהיר יותר כאשר החומציות בפה גדולה, למשל בהריון.

לסיכום: 

גם ובמיוחד בזמן ההריון ,אסור להזניח את השיניים.

מאת ד"ר גיא וולפין

 

צילומי שיינים לנשים הרות
צילומי שיניים לנשים בהריון
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן